In de uitzending van Radar van afgelopen maandag, 2 maart jl., was er ruim aandacht voor klanten die een negatieve ervaring hadden met externe partijen die hun producten verkopen via bol.com.
Ondeugdelijke producten, incomplete bestellingen of bijgevoegde handleidingen louter in het Chinees.
Zo negatief in de media komen is de nachtmerrie van elke – serieuze – verkoper op online marketplaces.
Goede naam en reputatie
Als je gaat verkopen via online marketplace Bol, word je door hen continu gemonitord en beoordeeld op vele punten, zoals het aantal annuleringen van bestellingen, op tijd leveren, reviews van klanten en jouw (telefonische) bereikbaarheid voor klanten. Bol heeft een goede naam en reputatie hoog te houden. Als jij als online verkoper ‘meelift’ op het succes van ’s lands bekendste marketplace, dien je je aan veel voorwaarden te houden. Logisch. Foutjes maken is menselijk en je krijgt als verkoper ook echt wel de kans jouw foutjes te herstellen, maar op een gegeven moment houdt het op. Dan hoef je niet meer te verkopen via Bol en wordt de samenwerking opgeheven.
Geen recht, maar een service
Het kán gebeuren dat een klant de dupe wordt bij het online kopen via een externe verkoper. Denk aan externe verkopers die in de garantietijd van jouw product failliet gaan, jonge vloggers die denken ‘even gauw geld te verdienen’ door hun goedkoop ingekochte rotzooi via online marketplaces te verkopen of juist goudeerlijke online webshops die de pech hebben dat hun leverancier er plots mee kapt. Dan kun je luid klagend Bol gaan bellen, maar daar kunnen zij niks aan doen, behalve zo goed mogelijk bemiddelen tussen jou en de externe verkoper. Dat is geen recht, dat is een service.
Terecht of onterecht, maar nogmaals: waar mensen werken worden fouten gemaakt. Als ondernemer heb je ook vaak genoeg te maken met oneerlijke situaties. Klanten die verzaken hun betalingsverplichting na te komen, pakketbezorgers die onzorgvuldig met jouw zorgvuldig ingepakte producten omgaan of trollen op internet die expres negatieve reviews plaatsen bij jouw productaanbod. Dan kun je hoog of laag springen, maar dan is er ook niemand die het voor jou gaat oplossen. Dat doe je namelijk zelf. Jij bent de ondernemer.
Bij die ene procent wil jij níet horen, toch?!
Waar het uiteindelijk op neerkomt: Van alle honderdduizenden bestellingen op Bol per dag, verloopt 99% perfect. Het product is zoals de klant verwacht had, de betaling wordt netjes gedaan en de bezorging verloopt vlekkeloos. En dan is er een schamele 1% waarbij het níet goed loopt, om de meest uiteenlopende redenen, waarbij de fout bij diverse partijen kan liggen.
Als online, externe verkoper is er een ding wat je niet wilt: Bij die ene procent horen waar klachten over zijn. PlazaSupport kan jou daarbij helpen. We zorgen er op alle vlakken voor dat jouw producten duidelijk, compleet, perfect omschreven en met helder beeldmateriaal waarheidsgetrouw in de online etalage komen te staan. We adviseren je hoe je alles op logistiek en juridisch gebied afdekt en hoe je juist in de top-beste-verkopers komt te staan. Op de achtergrond houden we de scorecard van jouw bol-account nauwlettend in de gaten en sturen we bij waar nodig. En mochten er onverhoopt toch klachten zijn van klanten, dan kijken we met je mee hoe je dat kunt oplossen (en voorkomen). Dat is wat je als externe online verkoper op bol.com wél wilt, toch?!
Voorkom dus dat jouw webshop negatief in de media komt. Het is een kleine investering, maar de moeite meer dan 100% waard!