Waarom verkopen via Amazon?

Je kunt het niet verzinnen of Bol.com verkoopt het. Tegelijkertijd klopt Amazon hard op de deur. Waarom zou je verkopen via Amazon? Wat zijn de voordelen voor jou? En wat zijn de voordelen voor de consument waardoor deze voor Amazon kiest? We zetten wat verschillen op een rijtje.

Lage prijzen

Amazon heeft haar roots in Amerika en wil de hele wereld veroveren. Bol.com is oerhollands. Daar zit al direct een groot verschil. Doordat Amazon internationale leveranciers in kan zetten, kan ze producten tegen lagere prijzen aanbieden. Uiteindelijk profiteert de consument hier het meest van. Het lijkt tegenstrijdig maar toch kun je als verkopende partij hiervan profiteren. Doordat Amazon als ‘goedkoop’ bekend staat zal dit ook afstralen op jouw aanbod. Met andere woorden, ook al hanteer je geen extreem lage prijzen dan zal de consument deze wel als een goede deal ervaren. Dat biedt niet direct voordeel voor jou als verkopende partij, maar betekent wél dat er een soort prijzenoorlog kan ontstaan. Kun je als bedrijf hierin meegaan -bijvoorbeeld omdat je een grote partij snel wil verkopen- dan kan dit op korte termijn voordelen bieden. Op langere termijn kunnen lagere prijzen zorgen voor zoveel aantrekkingskracht richting consumenten dat Amazon de strijd om kopersaantallen gaat winnen. Op dat moment moeten verkopers wel volgen.

 

Goedkopere abonnementen

Zoals ieder bedrijf werken Bol.com en Amazon hard aan klantbinding. Ze doen dit onder andere door onbeperkt te verzenden voor een vast bedrag per jaar. Bol.com (Select voor € 9,95 per jaar) is hierbij weliswaar goedkoper dan Amazon (Amazon Prime voor € 2,99 per maand) maar Amazon Prime is tevens een streamingdienst. Oftewel: toegang tot populaire series en films. Amazon is hiermee een geduchte concurrent van Netflix. Geen direct voordeel voor jou als verkoper, maar dat betekent wel dat Amazon zich stevig kan verankeren in vele huishoudens.

Voordeel voor jou als verkoper is dat Amazon steeds meer deel gaat uitmaken van het dagelijks leven en ook in NL een plek zal veroveren. In landen om ons heen is Amazon al de nummer 1.

 

Amazon assortiment 5x groter

Het assortiment van Amazon is vele malen groter dan dat van Bol.com. Exacte cijfers heeft niemand, maar gezegd wordt dat het assortiment van Bol.com bestaat uit zo’n 2 miljoen producten, versus zo’n 10 miljoen producten bij Amazon. Amazon zou hiermee dus vijf keer zoveel aanbieden. Ruimere keuze voor de consument dus, wat Amazon als webwinkel aantrekkelijker maakt.

Hier staat tegenover dat het bereik van Amazon in Nederland op dit moment nog klein(er) is. Richt je je alleen op de Nederlandse markt, dan is Bol.com hierdoor aantrekkelijker. Heb je internationale ambities, dan heeft Amazon de voorkeur omdat jouw bereik dan tientallen keren groter is.

Door het relatief beperkte NL aanbod bij Amazon zijn er nog veel kansen voor verkopers. De markt is in beweging en ben je er nu bij dan heb je een voorsprong op je concurrent.

Daarbij komt dat een europees account direct mogelijkheden biedt om in heel europa voet aan de grond te krijgen. En markten als DU en FR zijn gigantisch vergeleken met ons kleine landje.

 

Snelle start bij Amazon

Een account aanmaken is eenvoudig, zowel bij Amazon als bij Bol.com. Bij beide kun je adverteren om jouw verkopen een boost te geven. Bij Bol.com moet je wachten tot jouw advertentie goedgekeurd is, terwijl jouw Amazon-advertentie meteen zichtbaar is. Dat kan een voordeel zijn. Bovendien handig om te weten: bij Amazon kun je op twee verschillende manieren adverteren. Als je adverteert via Amazon Marketing Services (AMS) staat jouw advertentie op het platform van Amazon zelf. Advertenties via het Amazon Advertising Platform (AAP) komen terecht op externe websites en apps.

 

Onze conclusie: er is geen standaard antwoord op de vraag welk platform het beste is. Kort samengevat kun je zeggen dat je niet om Amazon heen kunt als je serieuze internationale ambities hebt. Kies je alleen voor Nederland, dan ligt Bol.com op dit moment het meest voor de hand. Daar staat tegenover dat Amazon iedere dag groeit waardoor meegroeien ook een strategie kan zijn. Maar alles valt of staat met het product dat je verkoopt én de manier waarop jouw bedrijf ingericht is. Wil je eens sparren hierover? Neem contact met ons op.

Deel dit bericht: