Als je een goed beeld geeft van wat je verkoopt, creëer je meer klantenbinding, meer omzet en minder retourzendingen. Hiervoor kun je Augmented Reality inzetten. Wat betekent Augmented Reality nu precies en hoe zet je het in?
Om te beginnen: wat is Augmented Reality (AR)? Letterlijk betekent AR toegevoegde realiteit. Je voegt informatie toe aan de echte wereld, bijvoorbeeld door een app. Mooi voorbeeld is de Pokémon-hype van een paar jaar geleden. Met behulp van app en camera verschijnen er figuurtjes op straat of zelfs in jouw huis. Dezelfde app maakt het mogelijk om ze te vangen. Ander voorbeeld is de app Ikea Place waarmee je Ikea meubels virtueel in jouw huis plaatst. Zo zie je of het past en hoe het eruit ziet. AR is niet hetzelfde als Virtual Reality (VR). Met VR zie je -door een VR bril- een volledig virtuele wereld. Je ziet de echte wereld niet meer. Dat is dus een andere ervaring dan AR.
Bereik nieuwe online doelgroep
Terug naar onze voorbeelden: een Pokémon-jacht lijkt iets uit vroeger tijden en Ikea introduceerde Ikea Place al in 2017. Oftewel: de jonge generatie, Generation Z, groeit op met AR. Hiermee is AR een middel om deze doelgroep te bereiken. Dat betekent overigens niet dat je hiermee andere doelgroepen voorbij gaat. Ook voor het inmeten van een traplift of het passen van een bril bestaat een AR-tool. Nog even wat andere voorbeelden op een rijtje. De app van verfleverancier Flexa laat zien of de uitgekozen kleur matcht met de rest van het interieur. Wanna Kicks showt de sneakers aan jouw voeten en ook verschillende automerken maken gebruiken van AR om een nieuwe auto te customizen en een virtuele proefrit te maken. AR raakt steeds meer ingeburgerd.
AR View-app van Amazon
Ook webshop-gigant Amazon heeft een AR-tool. Gewoon toegankelijk via de Amazon-app. Hiermee plaatst de bezoeker items virtueel in zijn of haar eigen huis om te kijken of het past in ‘het echte leven’. Het item is te vergroten, te verkleinen en te roteren om zo een goed beeld te krijgen. De functie is gratis en beschikbaar voor alle bezoekers van de webshop. Ook het gebruik ervan voor verkopers is niet al te ingewikkeld, maar het vraagt natuurlijk wel om geschikte foto’s van de producten die je verkoopt. Daarmee zijn we weer terug bij het begin: geef een goed beeld van wat je verkoopt. Essentieel voor het succes van een webshop of marketplace!
Meer weten? PlazaSupport denkt graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op.