Social commerce

Sociale media is meer dan de vakantiefoto’s van collega’s of inspiratie opdoen voor een nieuw interieur. Sociale media zijn namelijk ook een verkoopkanaal. Niet alleen bedoeld voor advertenties, maar tot aan afrekenen toe. Oftewel: social commerce. Wat bedoelen we daarmee en hoe werkt het?

Wat is social commerce?

Social commerce betekent dat producten rechtstreeks op sociale media worden getoond, aangeprezen en verkocht. Inderdaad: ook verkocht. Winkelen via sociale media dus. Social commerce gaat hiermee verder dan het inzetten van sociale media om jouw producten onder de aandacht te brengen. Het gaat ook veel verder dan eenvoudig adverteren. Bij social commerce kan de koper kopen zonder het betreffende sociale media platform te verlaten. Bijvoorbeeld: je scrolt door jouw Instagram-feed en ziet geweldige sneakers voorbij komen. Je klikt op ‘nu shoppen’ en je kunt direct in de app deze sneakers kopen. Daarna scroll je gewoon weer verder waar je gebleven was.

Voordelen van social commerce

Zien, klikken, kopen. Zonder extra stappen. Dat is hét voordeel van social commerce: de drempel is extreem laag. Er is maar één rechte weg naar jouw kassa. Social commerce brengt marketing en verkoop heel dicht bij elkaar, want je verkoopt jouw producten direct daar waar de doelgroep is.

Deze korte weg heeft ook als voordeel dat je advertenties op sociale media heel gericht in kunt zetten en nauwkeurig de doelgroep kunt targeten. Bovendien vormen jouw posts op sociale media als het ware ook jouw catalogus waarbij potentiële kopers meteen hun mening kunnen geven en na aankoop ook een review kunnen plaatsen. Dit levert jouw waardevolle informatie op en maakt van jouw klanten goede ambassadeurs.

Trends in social commerce

Hoe breng je jouw shop onder de aandacht? We zien op dit moment een aantal trends op het gebied van social commerce.

  • Influencers zijn niet meer weg te denken in de (marketing)wereld. Maar heb je wel eens van micro influencers gehoord? Dit zijn niet de grote namen, maar de Youtubers en Instagrammers met 5.000 tot 50.000 volgers die een groep mensen met dezelfde interesse bereiken. Doordat hun bereik kleiner is, is de investering beperkter. Bovendien hebben hun volgers een grotere betrokkenheid waardoor er relatief meer mensen reageren. Social commerce en de inzet van micro-influencers vormen daarom een goede combinatie.
  • Alleen ‘plaatjes kijken’ is niet altijd voldoende. Volgers willen persoonlijk contact, interactie en authenticiteit. Ook willen ze content die hen wat brengt, waar ze wijzer van worden of voordeel uit halen. Je ziet daarom steeds vaker live-streams met productpresentaties, tutorials of interviews. Ze hebben allemaal hetzelfde doel: van (potentiële) klanten fans maken.
  • Al het persoonlijke contact ten spijt: chatbots zijn niet meer weg te denken, alleen al vanwege de gedachten dat social commerce 24/7 doorgaat. Gelukkig zijn er steeds meer AI-mogelijkheden waardoor chatbots steeds beter functioneren. Iets om in de gaten te houden!

Welke kansen liggen er voor jouw bedrijf als het gaat om social commerce? PlazaSupport bekijkt graag jouw huidige situatie en denkt graag met je mee. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Deel dit bericht: