Eerste hulp bij keuzestress
Je hebt de knoop doorgehakt. Jij gaat met jouw bedrijf of webshop gebruik maken van een marketplace zoals Bol.com of Amazon. Leuk, spannend en hopelijk ook lucratief. Maar voor welke marketplace ga je? Hoe maak je de juiste keuze? Daarom: eerste hulp bij keuzestress.
Ken jouw doelgroep
Vraag 1: Voor wie zijn jouw producten bedoeld? We horen je denken. Voor iedereen die ze wil hebben, liefst zoveel mogelijk mensen. Logisch toch? Dat lijkt inderdaad een logisch antwoord, maar het helpt je niet met scoren. Potentiële klanten moeten zich aangesproken voelen en dat lukt niet met algemeenheden. Oftewel: kruip in de huid van jouw ideale klant. Welke interesses heeft hij? Hoe ziet zijn dagelijks leven eruit? Welk probleem of welke behoefte vult jouw product voor hem in? Welk (koop)gedrag vertoont hij? Hoe denkt, zoekt en surft hij? In de marketing noemen we dat een persona. Een fictief persoon die staat voor jouw doelgroep. Hoe duidelijker je deze persona omschrijft, hoe beter je jouw doelgroep kunt bedienen en kunt aanspreken. Heb je een brede doelgroep, dan kun je meerdere persona’s maken. Daar is niets mis mee. Zolang je maar durft te kiezen. Bedenk: een winkel voor iedereen is een winkel voor niemand. Oftewel: ga voor jouw eigen publiek, anders heb je geen gezicht en geen eigen identiteit. Vervolgens kies je de marketplace die daarbij past. Om een voorbeeld te geven: bol.com heeft in Nederland een betrouwbaarder imago dan Amazon. Vindt jouw doelgroep betrouwbaarheid belangrijk, dan is de keuze snel gemaakt.
Welke marketplace gebruikt de concurrent?
Tegelijkertijd is er niets mis met gluren bij de buren. Wie richt zich op dezelfde doelgroep en wie zijn jouw concurrenten? Als zij veel verkopen via Bol.com is dat ook voor jouw product een goede marketplace. Natuurlijk kies je wel voor een benadering die bij jouw bedrijf past. Gewoon teksten kopiëren is niet de manier. One size does not fit all. Om op te vallen moet je je onderscheiden.
Bepaal jouw assortiment
Zoals ook niet automatisch iedereen jouw doelgroep kan zijn, hoef je ook niet automatisch alles te verkopen via een marketplace. Kijk goed welke producten zich lenen voor verkoop via een marketplace. Dat kan jouw hele assortiment zijn, maar dat hoeft niet. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen producten te verkopen waar je een grotere marge op behaalt. Omdat je zo de extra tijd en moeite terug wil verdienen. Of je gebruikt de marketplace om eindelijk die winkeldochters te verkopen. Misschien omdat je het prettig vindt dat die oude collectie of overjarige modellen niet direct in jouw webshop staan. Verwacht je bijvoorbeeld dat oudere modellen het in het buitenland goed doen, kies dan voor Amazon. Daar heb je met één account direct toegang tot zes Europese markten.
Voor- en nadelen verschillende marketplaces
Waarom kiezen? Ik kan toch gewoon iedere marketplace gebruiken? Inderdaad: dat kan. Realiseer je wel dat het inrichten en beheren van een account tijd (en dus geld) kost. En dat je daarom beter één marketplace optimaal kunt benutten, dan te schieten met hagel vanuit meerdere marketplaces. Neemt niet weg dat kiezen lastig kan zijn. Begin eens met een overzicht van de voor- en nadelen van verschillende marketplaces. Bol.com is bijvoorbeeld in Nederland de bekendste, dus het bereik hiervan is groot. In België is Bol relatief nieuw, dus daar zit nog potentie. Bol heeft wel het imago ‘vandaag besteld, morgen in huis’, dus dat zet wel druk op de levertijd. Bij Amazon is deze druk minder, dat zou een voordeel van deze marketplace kunnen zijn. Bovendien heeft Amazon de naam voordelig te zijn en ook dat kan een keuze-argument zijn.
Blijft het lastig? Geen nood, de specialisten van PlazaSupport staan voor je klaar voor een gratis brainstormsessie. Snel een afspraak maken? Klik hier.