Hoe kom ik in het koopblok van Bol?

Met jouw producten in het koopblok van bol.com verschijnen, dat is wat elke verkoper op deze populaire online marketplace het liefste wil. In dit koopblok wordt het meest relevante aanbod aan klanten getoond, waarbij de klant de mogelijkheid krijgt het product direct toe te voegen aan zijn virtuele winkelmandje. Voor verkopers op Bol de meest prominente en gewilde plek; hier staan jouw producten in the spotlight én het levert meer omzet op. Maar hoe maak je de meeste kans om in het koopblok van Bol opgenomen te worden? PlazaSupport geeft tips en tricks!

Wat zegt Bol zelf over het koopblok?

Bol geeft aan dat zij het shoppen voor hun klanten zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk willen maken. Voor het koopblok geldt dat, als er meerdere verkopers hetzelfde product aanbieden, zij zelf één van de verkopers selecteren voor het koopblok. En dat is de verkoper die op dat moment het beste aanbod heeft qua prijs, levertijd en service.

Minimale prijsverschillen hebben geen invloed op het koopblok

Koopblok advies 1: Prijs

Misschien denk je nu: Easy, ik zorg er gewoon voor dat ik de laagste prijs heb en ga €0,01 onder de prijs van de concurrent zitten. Maar helaas werkt het niet zo eenvoudig. Minimale prijsverschillen hebben geen invloed op het koopblok. Bovendien kan het zijn dat jouw concurrent hoger scoort qua service of levering. Een minimaal prijsverschil met de concurrent loont dus niet, maar een wat groter prijsverschil wel degelijk. Klanten zoeken naar de beste deal. Met een scherpe prijs maak je daarom absoluut meer kans om in het koopblok van Bol te komen.
Maar let naast een scherpe prijs ook op een perfecte service en een vlotte en betrouwbare levering. Dat zie je terug op je scorecard op Bol. Houd je standaarden dus hoog. Lees ook: Succesvol en effectief verkopen op marketplaces

Koopblok advies 2: Levertijd

Natuurlijk willen klanten hun producten zo snel mogelijk in huis hebben. Hoe sneller jouw levertijd, hoe meer kans je maakt om in het koopblok op Bol te komen. Maar doe wat je belooft. Als jij belooft: ‘voor 16.00u besteld, morgen in huis’, dan moet dat ook echt het geval zijn. Als een klant een product om 15.59u besteld heeft, zul jij er ook echt voor moeten zorgen dat hij zijn product de volgende dag ontvangt. Ook al lees jij pas om 17.00u dat deze bestelling binnengekomen is.

Omschrijvingen als ‘levering binnen 2-3 dagen’ worden door Bol beoordeeld op 3 dagen, niet op 2. Mocht je sneller willen leveren, en daarmee dus ook meer kans maken om in het Bol verkoopblok te komen, dan is het slim om je logistieke afdeling eens goed onder de loep te nemen en waar nodig te optimaliseren.

De klant doet zaken met jou, niet met jouw leverancier

En wat nou als je je belofte niet na kunt komen? Want het kan gebeuren dat jij bijvoorbeeld je producten nog niet ontvangen hebt van de leverancier of dat je foutieve of beschadigde producten ontvangen hebt. Dat is niet jouw schuld, maar jij wordt er wel op afgerekend. De klant doet immers zaken met jou, niet met jouw leverancier. In dat geval is het heel verstandig direct contact op te nemen met je klant. Goede communicatie – en daarmee dus ook een goede service – zijn heel belangrijk. Licht je klant tijdig in, zodat hij de keuze heeft om te wachten op jouw product, of om wellicht op zoek te gaan naar een alternatief. Het is heel vervelend, maar het wordt zeker gewaardeerd door de klant. Daarmee scoor je ook op het gebied ‘service’; tevens een van de pijlers van Bol om te beoordelen of jij verkoopblok-waardig bent 😉.

De klant is koning’ is een cliché, maar daardoor niet minder waar

Koopblok advies 3: Service

Een goede service begint met het denken vanuit de klant. ‘De klant is koning’ is een cliché, maar daardoor zeker niet minder waar. Want als jij zelf de klant bent, wil je ook de allerbeste service, toch?

Zoals we afgelopen week al lieten weten, zul je aan drie servicenormen moeten voldoen om een grote kans te maken in het koopblok van Bol te komen:

  • Maximaal 2% annuleringen van bestellingen
    Annuleringen van bestellingen kunnen altijd gebeuren, maar zijn in veel gevallen te voorkomen. Dat begint al bij een correcte en volledige productomschrijving, een goede productpresentatie, een snelle levertijd (die je na kunt komen!) en een scherpe prijs. Als de klant jouw product besteld heeft, maar even later een aanbieder vindt, die meer vertrouwen opwekt, sneller kan leveren en ook nog eens tegen een voordeliger tarief, is de kans groot dat jouw bestelling geannuleerd wordt. Voorkom dus annuleringen en zeker ook het aantal retourzendingen. Lees ook: onze tips om retourzendingen te voorkomen
  • Minstens 93% van je pakketjes op tijd geleverd
    Ons advies is eigenlijk: zorg ervoor dat 100% van je pakketjes op tijd geleverd wordt, maar we snappen dat er soms sprake is van overmacht, bijvoorbeeld omdat er stakingen zijn bij de post of omdat de chauffeur onderweg met pech komt te staan. Op Bol kun je actuele storingen volgen. Kort gezegd: doe er alles aan om ervoor te zorgen dat jouw klant jouw product ontvangt binnen de afgesproken termijn.  Dat maakt jou een betrouwbare partner en dat is positief voor je score op Bol.

Om het even persoonlijk te maken: mijn vader was (en is nog steeds) een echte ondernemer in hart en nieren. Toen hij een klant in Zwitserland beloofd had een product op zaterdag te leveren en de ingeplande chauffeur het op het allerlaatste moment liet afweten (op vrijdagavond!) pakte mijn vader zijn auto en het pakket en reed zelf naar Zwitserland. Op zaterdagochtend leverde hij zijn product hoogstpersoonlijk af bij zijn klant. Over service gesproken…! 

  • Een beoordelingscijfer van minstens 8,0
    Bol beoordeelt jouw succes op onderdelen als aanbod, verkopen, service, levering en betrouwbaarheid. Deze score wil je natuurlijk zo hoog mogelijk houden. Sterker nog, als je een aantal keer onder de maat scoort, hiervoor aanwijzingen ontvangt om te verbeteren en daarna nog steeds ondermaats scoort, kan het zijn dat je verwijderd wordt van Bol. Dat klinkt misschien streng en het kan zelfs zijn dat je het als onrechtvaardig beschouwt, maar eigenlijk is het heel logisch. Bol heeft zijn goede naam hoog te houden. Bol is een van de grootste, meest bekende en betrouwbaarste online marketplaces van Nederland en België. Als verkoper mag je ‘meeliften’ op hun succes, maar daar staat natuurlijk wel wat tegenover. Ontevreden klanten horen daar niet bij. Kun je hulp gebruiken om jouw score op Bol te verhogen? Neem dan contact op met onze projectmanager; een echte e-commercespecialist, die jouw scores op Bol perfect kan analyseren én je tips geeft die je direct kunt toepassen om jouw score naar het hoogste niveau te brengen.

 

Wil je meer weten over het koopblok op bol.com, heb je vragen of wil je advies over hoe jouw producten scoren (of beter gaan scoren) op Bol of andere bekende marketplaces? Neem dan vrijblijvend contact op met ons. PlazaSupport is er om het beste uit marketplaces te halen, voor elke ondernemer die succesvol online wil verkopen! 

Deel dit bericht:

Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email