Trends in online verkoop

Ook nu alle winkels weer geopend zijn, blijven consumenten online kopen. Hoe zorg je ervoor dat kopers uitgerekend jouw website of marketplace weten te vinden? Onder meer door in te spelen op de nieuwste trends. We zetten er een aantal op een rijtje.

 

Social shopping

Zelfs online blijft shoppen een sociaal gebeuren. Inderdaad: sociale media spelen een grote rol als het gaat om digitale aankopen. We kennen natuurlijk de invloed van influencers, maar social shopping gaat verder dan dat. Social shopping betekent dat je verkoopt via sociale platforms. De koper wordt dus niet doorgelinkt naar een website, maar koopt rechtstreeks via het platform. Wist je bijvoorbeeld dat het mogelijk is om productlinks aan video’s toe te voegen? Zo is een video niet alleen reclame, maar ook een verkoopkanaal.

Social shopping kan ook betekenen dat je aspecten van traditioneel winkelen inbouwt, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om ervaringen te delen met vrienden en bekenden. Ook suggesties zijn welkom, vergelijkbaar met de verkoopster in de kledingwinkel die de suggestie doet voor een bijpassend shirt. De persoonlijke shopgeschiedenis van de klant, algoritmen of jouw eigen statistieken van veel verkochte combinaties, kunnen hiervoor als basis dienen. Bovendien is het vragen om feedback ook onderdeel van de klantreis. En beloon klantentrouw. Zet een loyaliteitsprogramma op, vergelijkbaar met de klantenkaart zoals we die kennen van stenen winkels. Handig om klanten te binden, maar ook om gegevens te verzamelen.

 

Shoppen via mobiel

Bijna 75% van de aankopen wordt gedaan via een mobiele telefoon. Ook als het gaat om grotere aankopen en bedragen. Zoeken op de telefoon en vervolgens kopen via een desktop is uit de tijd. Dit betekent dus dat jouw webshop echt mobielvriendelijk moet zijn of zelfs een mobile-first design moet hebben. Geen enkel excuus om geen rekening te houden met mobiele bezoekers is legitiem.

 

Zoek een niche marketplace

Grote marketplaces zoals Amazon en Bol.com hebben een enorm assortiment. Als kleinere speler kun je hier met geen mogelijkheid tegenop. Frustrerend? Niet als je verticaal gaat denken. Het assortiment van de giganten is namelijk horizontaal, oftewel breed. Je kunt dus terrein winnen door te kiezen voor diepte. Door je te specialiseren en te kiezen voor een niche marketplace die zich richt op een specifieke doelgroep. Stel, je hebt een bedrijf dat hondenvoer verkoopt. Zoek dan een marketplace die zich richt op hondenbezitters en dierenliefhebbers. Via deze marketplace bereik je direct de doelgroep en kun je gespecialiseerde producten aanbieden voor de echte liefhebbers of kenners.

 

Artificial Intelligence

Anno 2022 willen klanten 24/7 geholpen worden. We zien steeds meer chatbots verschijnen die antwoord geven op (standaard)vragen. Chatbots worden bovendien steeds geavanceerder. Artificial Intelligence (AI) gaat echter verder dan dat. Ook het doen van persoonlijke suggesties is mogelijk door AI. Evenals het analyseren van de beste verkoopkanalen: ook dit is mogelijk door de inzet van AI. Doe hier als verkoper je voordeel mee.

Gepersonaliseerde producten: ook dat wordt gemakkelijker dankzij AI. Telefoonhoesjes, kleding, lunchtrommels: overal kan een naam op en met de juiste tool is dit eenvoudig te regelen. Wie zegt dat online winkelen niet persoonlijk kan zijn…?

Deel dit bericht:

Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email