Moet ik als ondernemer nou echt meedoen aan al die trends?

Het nieuwe jaar is nog geen drie weken jong, maar de artikelen en blogs over trends voor 2020 vliegen je om de oren. Daar waar iedereen in december lijstjes presenteerde met de populairste websites, hashtags, nieuwsberichten, meest gelikete posts en best verkochte artikelen van het afgelopen jaar, krijg je met de start van een nieuw jaar overzichten van trends die het volgens de experts helemaal gaan worden dit jaar. Je zou er acuut #lijstjesmoe van worden en de #trendingiszo2019 willen introduceren. 

Wat past bij jouw online verkoop?

Natuurlijk valt er voor online verkopers een hoop inspiratie op te doen met trends op het gebied van e-commerce. Van augmented en virtual reality tot machine learning en artificial intelligence. De techniek staat niet stil en ja, het is ongelooflijk wat er allemaal mogelijk is. Maar laat je er vooral niet gek door maken. Je hóeft niet mee te doen aan trends en als je het wel doet; al zeker niet aan álle trends. Lees je in, haal er de dingen uit die jou aanspreken en die echt passen bij jouw online verkoop. Het is net als met de mode. Je doet toch alleen mee aan de trends die jou echt aanspreken?

| Duurzaamheid. Misschien kun je het woord inmiddels niet meer hóren

Er is één trend waar je echt niet omheen kunt

We willen echter één trend onder de aandacht brengen. Een trend die al een tijdje speelt en waar grote online marketplaces en masse op inspelen. Duurzaamheid. Misschien kun je het woord inmiddels niet meer hóren, want alles lijkt anno nu te draaien om het milieu, CO2-uitstoot en het terugdringen van opwarming van de aarde. En waarschijnlijk doe je er al alles aan om jouw online verkopen zo duurzaam mogelijk te maken. De vraag waarom de consument zich steeds bewuster wordt van duurzaamheid is helder. Met het klimaatakkoord – de overeenkomst tussen veel organisaties en bedrijven in ons land, met als doel de CO2-uitstoot in 2030 met 49% te reduceren – is het begrip duurzaamheid helemaal ingeburgerd in ons dagelijks leven.

| Zoveel onderzoeken, zoveel invalshoeken en even zoveel uitslagen

Wat is waar?

Er lopen vele onderzoeken die willen aantonen of online winkelen en online verkopen duurzaamheid tegengaan of juist vergroten. Denk bijvoorbeeld aan een consument die eerder meerdere keren per week met zijn auto naar de supermarkt reed om boodschappen te doen, maar nu eens per week de boodschappen laat bezorgen. Of anderzijds: webshops of marketplaces waar de consument kan bestellen met de optie ‘dezelfde dag geleverd’? Dit levert vaak half gevulde bestelbusjes op, die op de meest onmogelijk tijdstippen nog moeten rondrijden naar uiteenlopende plekken.
Zoveel onderzoeken, zoveel invalshoeken en even zoveel uitslagen.

| Veel consumenten hebben tegenwoordig last van bezorgschaamte

Dus wat is nu wijsheid?

Voor jou, als online verkoper, is het slim om in te zetten op duurzaam verpakken.

Waarom?
Omdat dit direct inspeelt op de behoefte van de klant. Veel consumenten hebben tegenwoordig last van bezorgschaamte. Duurzame manieren van verpakken is voor de klant meteen zichtbaar. Het is duurzaamheid pur sang.

Hoe dan?
Geen overbodige verpakkingsmaterialen en vulmaterialen gebruiken en als er – minimaal – verpakt moet worden, gebruik dan volledig recyclebaar materiaal. Verpakkingsmateriaal inzetten met als enige doel ‘marketing’ is anno 2020 helemaal not done. Dan weet je dat ook weer

| Bovendien is al dat verpakkingsmateriaal vaak hinderlijk

Hoe doet Bol dat?

Onze bekendste marketplace in Nederland, Bol.com, wil minder producten (extra) gaan inpakken en wellicht de karakteristieke blauwwitte doos zelfs gaan schrappen. Bol wil daarnaast een recyclebare verpakkingszak op de markt gaan brengen. Volgens Bol zijn veel producten reeds voorzien van een verpakking, die voldoende bescherming biedt voor het vervoeren en versturen ervan. Veel producten worden door de leverancier immers al aangeleverd in een doos of andere verpakking die prima volstaat als het om versturen gaat.

Voor consumenten prima, want al dat extra verpakkingsmateriaal draagt allerminst bij aan duurzaamheid. Bovendien is al dat verpakkingsmateriaal vaak hinderlijk. Zit je weer met een hoop karton, plastic en vulmateriaal, terwijl het helemaal niet nodig was. Een doos in een doos in een nog kleinere doos. Wie rijdt er morgen een extra rondje naar het recycleplein?

Oh, en tot slot we hebben nog een kleine tip voor grote online marketplaces. Mocht er tóch iets verpakt moeten worden, dan is deze machine die dozen op maat maakt een ware uitkomst. Geen overbodig verbruik van materiaal, geen ‘lucht-vulling’ en nauwelijks tot geen vulmateriaal nodig. Helemaal passend bij de speerpunten van het Brancheverduurzamingsplan Verpakken E-commerce 2019-2022, toch?

Deel dit bericht: