Verbeter nu jouw marketplace om eind van het jaar te scoren

Waarom je echt nú aan de slag moet om jouw marketplace te optimaliseren

Veel bedrijven behalen in de laatste maanden van het jaar verhoudingsgewijs een recordomzet. Wil jij ook profiteren van de eindejaarsdrukte? Dan moet je nu de slag. PlazaSupport vertelt graag waarom nu (al) en hoe.

 

Jouw webshop en marketplace account

Opgegroeid in de jaren tachtig en negentig? Dan ken je ongetwijfeld de schoolcampus van V&D. Dé fysieke plek om een nieuwe (papieren) agenda, schriften, kaftpapier, geodriehoek en meer van dat te kopen. Wanneer je daar kwam? In de eerste week van de schoolvakantie. Of liefst nog eerder. Terwijl jouw ouders nog helemaal niet wilden denken aan de periode ná de vakantie, trokken zij hun portemonnee zodat jij die eerste schooldag met de juiste spullen voor de dag kwam. En voordat je daadwerkelijk met je moeder dat mandje vol laadde, was je zelf al een keer binnen geweest om je te oriënteren. Of om te vergelijken met vriend(inn)en, zodat je zeker wist dat je niet uit de toon viel. De moraal van deze trip down memory lane? Wees voorbereid. Begin op tijd. Natuurlijk zijn er altijd last-minute kopers, maar een hele grote groep potentiële kopers gaat nu jouw online deur voorbij. Om niet meer terug te komen.

December is dé maand van online aankopen. Om daar optimaal van te profiteren, moet je in september (al) aan de slag. Niet alleen om met jouw etalage die grote groep (vroege) kopers te verleiden, maar ook om de achterkant te organiseren. Je verdient namelijk niet alleen geld met mooie producten, maar ook met een efficiënt ingericht bestel- en voorraadproces. Bovendien: des te eerder online, des te beter vindbaar. Kortom: je moet aan de slag, nu!

 

Marketplaces en webshop voorbereiden op eindejaarsdrukte

Om online te scoren moet je in de nazomer aan het werk. Op de eerste plaats zorg je natuurlijk voor een goede uitstraling en vindbaarheid. Mooie producten, goede prijsstelling en een overzichtelijke indeling in categorieën. Denk goed na over duidelijke namen, gebruikte zoekwoorden, SEO vereisten en manieren om je online te profileren. Hoe mooi jouw producten ook zijn, als mensen ze niet weten te vinden is alle moeite vergeefs. Realiseer je dat vindbaarheid en naamsbekendheid tijd nodig hebben. Bovendien koopt niet iedereen bij het eerste bezoek. Kijken, vergelijken, overleggen, er een nachtje over slapen; dat is voor veel mensen onderdeel van het koopproces. Net zoals die scholieren op de schoolcampus.

 

Optimaliseer je bestelproces

Uiteraard besteed je niet alleen aandacht aan wat je verkoopt, maar moet je ook stilstaan bij de manier waarop je verkoopt. Oftewel: het bestelproces, van A tot Z. Welk proces doorlopen jouw klanten? Is dat gebruiksvriendelijk en functioneel? Zijn de techniek en het platform up-to-date? En hoe verlopen de interne bedrijfsprocessen? Om onnodige kosten te voorkomen en de drukte te kunnen bolwerken, moet je nu inrichten, testen, aanpassen en finetunen. Hierbij moet je rekening houden met techniek, maar zeker ook nadenken over bedrijfsprocessen, handelingen en –bijvoorbeeld- verpakkingsmaterialen en vervoer van pakketten.

 

Voordelen van een goede productomschrijving

Zoals we al zeiden: vindbaarheid is key. Er zijn legio manieren om te werken aan vindbaarheid, maar één steekt er toch uit met kop en schouders bovenuit. Productomschrijvingen. Wat verkoop je en hoe noem en omschrijf je dat? Denk hierbij in zoektermen, aan redenen om iets te kopen en aan gelegenheden om iets te geven. Bedenk ook dat het juist bij online kopen voor consumenten gemakkelijk is om prijzen en producten te vergelijken. Omschrijf jouw product en eventuele extra’s daarom goed en duidelijk. Vertel duidelijk wat je verkoopt en verkoop wat je vertelt. Ook handig als je streeft naar goede reviews. En als je eerder begint, heb je ook meer tijd om goede reviews te verzamelen. Inderdaad: aan de slag. Nu!

 

Wil je weten hoe jij er online voorstaat? Neem contact op voor een gratis scan.

Deel dit bericht: