Waarom een plan van aanpak voor online verkopen?

Een ondernemer heeft een plan. Voor zijn bedrijf en óók voor online verkopen. Zelfs echte doeners komen verder met een doordacht plan van aanpak. Laat ons vertellen waarom en hoe.

Online verkoop is een serieus onderdeel van je bedrijf. Daar ga je dus overeenkomstig mee om. Oftewel: je maakt een plan van aanpak. Wat wil je bereiken, hoe ga je dat doen en welke acties zijn hiervoor nodig? Om in managementermen te spreken: omschrijf doelstellingen, strategie, tactiek en actiepunten. Want als je weet waar je naar toe wilt, kun je kiezen voor de juiste richting. Bij een plan horen natuurlijk ook cijfers. Bijvoorbeeld: wat moet en kun je investeren en wat is de verwachte opbrengst? Ook dat helpt je om richting te geven.

Overdreven? Helemaal niet. Met een duidelijk plan kun je doelgericht aan de slag. Je werkt efficienter en maakt minder fouten. Bovendien voorkom je dat je adhoc handelt. Dat geeft rust en zal je tijd en geld besparen. Komt er toch een mooie kans voorbij? Ook dan geeft een plan houvast bij de keuze om wel of niet in te stappen.

Verkopen via webshop of online marketplace?

Belangrijke vraag: richt je zelf een complete webshop in? Of maak je gebruik van een online marketplace zoals bol.com, Marktplaats of Amazon? Het zal je niet verbazen dat het opzetten, onderhouden en promoten van een eigen webshop meer tijd en moeite kost, maar daar staat tegenover dat je zelf de regie houdt. Kies je voor een eigen webshop, dan moet je aan de slag met techniek, een huisstijl en online vindbaarheid. Hoe pak je dit aan? Ga je voor een online marketplace, dan zul je eerst moeten bepalen welke. Het afwegen van voor- en nadelen: allemaal onderdelen van jouw plan.

Leer van andere ondernemers

Beter goed gestolen, dan slecht verzonnen… Kijk wat je kunt leren van andere ondernemers. Even google-en kan veel bruikbare informatie opleveren. Natuurlijk is niet alles relevant en niet iedereen heeft de wijsheid in pacht, dus je zult kritisch moeten filteren en kijken wat voor jou van toepassing is.

Houd je plan niet voor jezelf, maar deel het. Vooral om mensen te vragen om kritisch met je mee te denken. Laat je plan eens lezen of vertel erover aan een vriend, familielid of collega. Hun reactie kan verfrissend en waardevol zijn. Maak ook eventuele medewerkers deelgenoot. Des te beter ze weten waar je naar toe wilt, des te beter kunnen ze hieraan een bijdrage leveren.

Conclusie:

Ook echte doeners maken een plan. En aarzel niet om advies te vragen aan experts. Dat kan je op de lange termijn veel tijd, energie en geld schelen. En het vergroot je kans op online succes. Wil je meer weten, neem vrijblijvend contact met ons op.

Deel dit bericht: