Net gestart als online verkoper?

Met deze tips groei je uit tot een klantmagneet!

Veel ondernemers zijn tijdens deze coronacrisis gestart met online verkopen. Of het nu maaltijden-aan-huis, verzorgingsproducten of kleding is; het is een nieuwe wereld die voor de startende online verkopers opengaat. Daar horen de nodige opstartproblemen bij. Hoe zorg je er nu voor dat je z.s.m. een echte klantmagneet wordt? PlazaSupport geeft je tips!

1. Vraag om échte feedback van je klanten

Het lijkt een open deur intrappen, maar als je om feedback vraagt, kun je je online onderneming verbeteren. Dat gaat verder dan vragen om een rating in sterren of een standaard e-mailtje waarin je verzoekt om een review. Maak het persoonlijker. Stuur eens een e-mail, bijvoorbeeld naar die klant die de chicken curry schotel besteld heeft en vraag hem hoe dit gerecht gesmaakt heeft en of hij nog tips heeft. Een handigere verpakking? Een bijgerecht of extra saus? Hoe vlot verliep de bezorging? Of maak een online enquête en mail deze naar je klanten, waarin je om een beoordeling op diverse punten vraagt. Verloot onder de deelnemers een mooie prijs, zoals een gratis maaltijd of een verrassingspakket. Ze gaan gegarandeerd meedoen!

Klantenbinding zul je nu vooral online moeten doen

2. Investeer veel tijd in social media

Je hoeft echt niet een account aan te maken op álle social media kanalen. Je kunt je beter richten op een of twee social media kanalen; daar waar jouw potentiële klanten zich voornamelijk bevinden. Besteed daar je volle aandacht aan. Plaats mooi beeldmateriaal, tijdloze content en waardevolle toevoegingen over jouw onderneming. Zoek daarnaast op hashtags die relevant zijn en geef positieve reacties op anderen. Normaal gesproken vindt klantenbinding voor jou plaats in de fysieke winkel, bedrijf of horeca-onderneming; nu zul je dat vooral online moeten doen. Investeer daarom veel tijd in social media.

Tip: Stromen de likes niet binnen en heb je het gevoel dat het – ondanks de vele tijd die je besteed aan social media – niks extra’s oplevert? Geef niet op. De aanhouder wint. Een online community of fanbase opbouwen kost tijd. Heel veel tijd. 

3. De nieuwsbrief; het ondergewaardeerde kindje in de e-mailmarketing

Zorg voor een maandelijkse nieuwsbrief waar jouw klanten écht iets aan hebben. Waardevolle tips, een persoonlijke update, links naar artikelen of blogs op jouw website die van toegevoegde waarde zijn. Nodig nieuwe klanten uit zich te abonneren op je nieuwsbrief, vraag mensen uit je netwerk de nieuwsbrief te verspreiden of deel je nieuwsbrief via social media. Ook voor het versturen van een nieuwsbrief geldt: geef het niet te gauw op. Al is je mailingslist in het begin nog erg summier, deze gaat groeien, als je er maar genoeg tijd en aandacht aan besteedt.

Het weggevertje wordt altijd gewaardeerd

4. Het weggevertje

Mensen zijn dol op gratis producten. En dan bedoelen we: echt gratis. Niet een kortingsbon of -voucher, maar een fysiek product waar ze direct wat aan hebben. Het weggevertje wordt altijd gewaardeerd. Of het nu een zakje snoepjes is bij een maaltijd, een pakje wierook bij de yogamatten, een spiegeltje bij de make-up, een proefverpakking wasmiddel bij de boodschappen of een zakje basilicumzaadjes bij tuinmeubelen. Het onverwachte cadeautje zorgt altijd voor een verrassend effect en veel waardering van de klant. #YAY!

Mensen bestellen liever bij bekende online marketplaces

5. Meeliften op het succes van de grote reuzen

Het is en blijft een feit: mensen bestellen liever bij bekende online marketplaces, dan bij een – voor hen – onbekende webshop. Het vertrouwen in Bol, Amazon of VidaXL is groot en dat is niet vreemd. Wil je graag meer uit jouw online onderneming halen, lift dan mee op het succes van deze grote, betrouwbare reuzen. Twijfel je of jouw producten verkooppotentie hebben op bijvoorbeeld bol.com of wil je weten of jouw producten überhaupt geschikt zijn om aan te bieden op online marketplaces? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee!

Ben jij een startende online verkoper en heb je aanvullende tips voor je collega-ondernemers? Of ben je een doorgewinterde webshopeigenaar die zijn ervaringen voor de ‘groentjes’ graag deelt, zodat zij een vliegende start kunnen maken? Laat het ons weten! Van elkaar kunnen we blijven leren. 

Deel dit bericht: