‘Optimalisatiespel verschuift naar marketplaces’

Dit is een artikel van Twinkle.

Was een toppositie in Google jarenlang hét doel, nu azen e-commerce marketeers op een plek in Amazon’s Buy Box of bol.com’s koopblok.

Dat zei Twan Rutten gisteren op het CrossBorder Event in Utrecht. Hij is een van de oprichters van Vendiro, dat merken en retailers koppelt aan marktplaatsen. Hadden ze lange tijd last van koudwatervrees, nu hebben online verkopers zo langzamerhand iets uit te leggen als ze geen gebruik maken van externe platforms. In relatief korte tijd is er een hele hoop veranderd, getuige alleen al de tienduizenden zakelijke verkopers op bol.com.

De third party sales bij de Twinkle100-aanvoerder zullen de eigen verkopen van bol.com binnenkort overstijgen, als het omslagpunt niet al is bereikt. Bij Amazon tekenen externe partijen al voor een ruime meerderheid van de verkopen. Hoe het zover is gekomen? Extra verkopers zorgden voor extra kopers en vice versa, de platforms kregen de beschikking over bakken met data en werden dankzij investeringen in naamsbekendheid en service startpunten voor online kopers. Zo hebben ze de rol van Google overgenomen.

Koopblok en conversie

Rutten schetste gisteren welke marketplaces er zoal actief zijn en wat de voor- en de nadelen zijn van verkoop via platforms. Hij wees op het belang van het koopblok binnen bol.com, waar de verkoper met het beste aanbod voor een specifiek product wordt geëtaleerd. Volgens Rutten kan de bezetter van die plaats rekenen op gemiddeld 98 procent van de conversies. ‘Het is niet zo dat je daar per se in komt als je de laagste prijs biedt voor een product. Het hangt ook af van de levertijd en de klanttevredenheid. Het is een spel dat je continu kunt spelen, onder andere door aan de prijsknoppen te draaien. Gelukkig kan dat ook geautomatiseerd.’

Zichtbaarheid op marketplaces

De platforms wijzen (evengoed geautomatiseerd) ‘winnaars’ aan op basis van een magic sauce uit verschillende ingrediënten, te vergelijken met het algoritme van Google. Het doorgronden daarvan was lange tijd de core business van online retailmarketeers. Nu verschuift de aandacht naar marketplaces, omdat de slag om de klant steeds vaker dáár wordt gewonnen. Net zoals bij Google kunnen bedrijven adverteren om hun positie op marketplaces te versterken.

Algemene en specifieke marketplaces

Rutten sprak de verwachting uit dat er per land één of twee algemene marketplaces zullen ontstaan annex overblijven. Daarnaast zullen er meer specifieke marketplaces komen in niches, die mikken op bepaalde productsegmenten of doelgroepen. Al met al zullen marketplaces naar zijn verwachting nog dominanter worden dan ze nu al zijn, waarmee productoptimalisatie binnen die marktplaatsen steeds belangrijker wordt om als verkoper concurrerend te blijven. Groothandels en importeurs zullen ook meer en meer direct gaan verkopen op marketplaces, waarmee het drukker en drukker zal worden.

Dit is een artikel van Twinkle.

Deel dit bericht: