Steeds meer consumenten starten hun zoektocht naar een product op een marketplace, in plaats van een zoekmachine als google. Bol.com haakt perfect in op deze ‘platform-first’-strategie en staat daarom open voor alle verkopers. Bol.com is niet voor niets ‘de winkel van ons allemaal’. Zij weten dat het grootste deel van de consumenten hun zoektocht naar een product start op hun marketplace. Er is maar een klein deel productcategorieën dat je níet op Bol kunt (ver)kopen, dus grote kans dat jouw producten helemaal geschikt zijn om in de online etalage van Bol te zetten.
Het is belangrijk dat je kan leveren wat de klant wil en dan het liefst ook nog een beetje snel
Hoe kun je effectief verkopen op online marketplaces?
Om effectief te kunnen verkopen op marketplaces, is het van belang om eerst te beslissen op welke marketplaces jouw producten thuis horen. Naast bol.com zijn er natuurlijk nog vele andere marketplaces waar jij jouw producten kunt aanbieden. Zet in op een of meerdere marketplaces waar jouw potentiële klanten zoeken naar jouw producten. Jorrit Steinz, Channelengine: “Om je producten te kunnen verkopen moet je dáár zichtbaar zijn waar de consument zoekt, is het belangrijk dat je kan leveren wat de klant wil, en dan het liefst ook nog een beetje snel.”
Drie wijze lessen in één zin !
Voordat je start met online verkopen op marketplaces, zijn er dus een paar zaken essentiëel:
1. Logistiek
Zorg ervoor dat jouw logistieke afhandeling helemaal op orde is. Klanten verwachten niet alleen een snelle levering, ze willen ook een vlotte afhandeling als ze hun bestelling retourneren.
2. Klantenservice
Zorg ervoor dat je klant jou kan bereiken en dat hij vlot een reactie krijgt bij vragen, klachten of opmerkingen. Dit levert positieve reviews en ratings op de marketplace op. Zorg ervoor de consument je altijd kan bereiken – ook in het weekend – en handel vragen en retouren snel en correct af.
3. Vindbaarheid
Jouw producten zijn natuurlijk geweldig en dat moet elke klant weten! Maar als de klant jouw producten niet kan vinden heb je daar niks aan. Zorg voor perfecte productomschrijvingen, waarbij je denkt vanuit de (potentiële) klant: Benoem alles wat van belang is om te weten over het product. Dat geeft een helder beeld van het product en voorkomt eventuele teleurstellingen (en retouren) achteraf. Zet bij je productomschrijvingen ook in op zoekmachineoptimalisatie (SEO), voorkom taalfoutjes en investeer in krachtig en duidelijk beeldmateriaal.
Probeer te denken vanuit de klant
Als je bovenstaande zaken perfect op orde hebt, draag je zo goed mogelijk bij aan de beleving van de klant. De klant staat immers centraal. Probeer te denken vanuit de klant; zorg voor kwalitatieve en volledige content, uitstekende klantenservice en een perfecte verzending en retourafhandeling.
Snelle levering en niets is onmogelijk
Blijf op de hoogte
De technische ontwikkelingen in e-commerce-land gaan razendsnel. Probeer hiervan zoveel mogelijk op de hoogte te blijven en eruit te halen wat passend is voor jouw bedrijf. Kijk je bijvoorbeeld naar China, dan krijg je een beeld van toekomstige technieken die online shoppen nóg beter maken. Zo worden daar al pakketten per drone bezorgd, krijg je verse boodschappen – zoals krab – binnen een half uur thuis afgeleverd en kun je auto’s online bestellen (en indien gewenst ook retourneren).
Nou hoef je echt niet acuut zelf een drone aan te schaffen, maar het is wel aan te raden de nieuwe ontwikkelingen te blijven volgen en ervan te leren. Haal eruit wat er voor jou inzit om effectief te verkopen op online marketplaces. De ontwikkelingen geven een beeld van wat de klant wil: snelle levering en niets is onmogelijk.
Zorg voor een grote en goede naamsbekendheid
De inzet van marketing
Het aanbod van producten op marketplaces is enorm. En ook al zijn jouw producten goed vindbaar en heb je gezorgd voor een perfecte costumer experience, dan nog is het aan te raden om een goede marketingstrategie uit te zetten. Waarom moet de klant juist voor jouw merk of product kiezen? Zorg voor een grote en goede naamsbekendheid. Zet in op social media kanalen waar jouw potentiële klanten actief op zijn, wees niet terughoudend met het promoten van jouw product; de kracht van herhaling is nog steeds sterk. Als jij kunt bieden wat je belooft, zal de tevreden klant jouw product aanraden in zijn netwerk.
Moet ik online gaan verkopen op marketplaces?
Ben jij een ondernemer en twijfel je nog of je wilt verkopen op online marketplaces? Niks moet, alles mag. Maar wij kunnen je het van harte aanraden. Online winkelen is de toekomst. Door nu alvast in te haken op deze groeiende trend en op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen, doe je jezelf en jouw bedrijf een groot plezier. Meer klanten, meer omzet en groeien met je bedrijf; dat is wat jij toch ook wilt? Maar mocht je twijfelen; stuur ons een berichtje. We kijken graag met je mee en geven je een eerlijk en bedrijfsmatig advies.
Tot slot…
willen we Twinkle magazine bedanken; het grootste onafhankelijke kennis- en informatieplatform over digital commerce in Nederland. Hun recente artikel was een inspiratie voor deze blog.